Friday, May 02, 2008

mengalah bukannya kalah ....

Ada sesuatu yang terjadi semalam yang buatkan aku kebingungan. Terlalu banyak persoalan yang aku tak tahu puncanya sedangkan ada orang yang telah mempercayai sesuatu yang aku sendiri tak tahu. Banyak juga perbalahan yang tercipta hingga ada kata-kata yang sanggup merendahkan martabat orang lain, hilang segala rasa hormat, lenyap segala kebahagiaan yang pernah dikongsi dan pengorbanan yang telah ditempuhi, Subhanallah

Telah sampai pada satu tahap di mana aku rasa lebih baik aku mendiamkan diri, terlalu banyak yang aku lakukan untuk melihat kebahagiaan orang lain sedangkan dalam diam aku sedang melakukan sesuatu yang akhirnya memakan diri aku sendiri. Aku mahu hentikan semua ini, dan memberi masa untuk diriku sendiri. Biarlah apa saja tanggapan yang telah tercalit pada diri aku ini, hanya aku saja yang tahu. Manusia sering lalai menilai diri sendiri tapi lebih angkuh menilai manusia lain. Aku sering menguncikan mulut dari menegur kekurangan orang lain tapi orang lain lancang berkata kata. Dah jadi sifat aku barangkali susah untuk menegur. Biarlah, sekurang-kurangnya aku tahu apa yang aku lakukan.

Bila difikirkan, mcm mcm yang dikatakan pada aku semalam. Panas juga yang ada dalam hati tapi Alhamdulillah aku bukan macam dulu, pengalaman banyak mengajar aku untuk lebih menerima. Aku serahkan pada Allah segala yang dilemparkan pada aku, andai benar biarlah aku menerima balasannya, andai tidak benar maafkanlah orang yang tersalah tanggapan pada aku, amin.

Sering juga terdetik dalam hati aku ni mengapa terlalu banyak cabaran yang perlu aku tempuh dalam kehidupan? Aku tahu aku mampu melaluinya tapi sesekali terbit juga rasa di dalam hati ini seakan siksa tanpa berakhir. Aku tidak mahu menyalahkan sesiapa sekiranya terjadi apa apa dalam kehidupan aku sebaliknya aku lebih suka menyalahkan diri aku sendiri, mungkin ini adalah penawar yang harus aku cari.

Bagi aku, cukup-cukuplah dengan semua ini, aku dah terlalu penat untuk terus menempuh, banyak lagi perkara yang menuntut masa aku. Sampai saat ini, biarlah aku sendiri, mungkin akan menggembirakan hati semua.

p/s : tak pernah terlintas mahu mengambil kesempatan tapi andai ini yang telah disuratkan kepada aku, Alhamdulillah

0 Comments:

Post a Comment

<< Home