Thursday, June 29, 2006

inikah jalan kehidupan?

Hari kebelakangan ini aku masih diuji tanpa henti. Kata seorang teman, ujian adalah cabaran kepada keimanan, mungkin juga. Sebenarnya dari hari ke hari aku masih mencari sebuah persamaan di dalam jiwa manusia. Kenapa aku dilahirkan dengan sifat terlalu mengambil berat pada sesuatu perkara dan juga kepada insan yang aku sayang sedangkan faktor yang aku punya ini bagai tidak berharga pada orang lain. Sesekali mengenangakan semua ni, hati jadi sedih sangat. Seolah-olah sifat aku ini lah yang bermasalah sebenarnya.

Aku lebih suka menyimpan segala apa yang aku rasa, aku bagaikan puas berkongsi dengan diri sendiri walaupun aku tahu bukan cara yang baik namun bilamana aku berkongsi segala rasa ini belum tentu orang dapat menerima dengan hati terbuka malam mengundang segala perbalahan. Jadi, bagaimana aku mahu melalui semua yang menyakitkan ini? Aku lebih pantas mendiamkan diri, menjadi diri aku yang azali.

Benarlah, tak semua yang mampu kita kongsi, ada baiknya segala keperitan itu kita diamkan saja di dalam hati, agar tidak timbul masalah yang lain pula. Aku harap aku akan terus tenang dengan caraku. Biar tersiksa jiwa dan raga, aku akan terus tabah pastinya!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home