Tuesday, May 23, 2006

PANGKOR ... percutian pulau

AHAD. Awal pagi aku move pegi umah Syafiq, sebelum tu sempat gi Pasar Teluk Bahang beli barang untuk mak masak pastu singgah kat Pasar Tanjung Tokong plak beli karipap sardin untuk Syafiq, kat Bagan Jermal aku isi minyak kat Shell. Sampai je kat umah, Makcik Ana dah siap masakkan nasi goreng, sodap sangat! Dalam kol 10.30 baru la move dari umah, drive tukar-tukar ngan Syafiq sampai la ke Lumut.

Hmm dah banyak yang berubah. Dulu kalau tak salah aku sampai sini tahun 1998 ngan Sany dan Shazli, itupun last minit punya plan! Tahun 2006 aku datang lagi tapi ngan Syafiq jer. Kitaorang beli tikat pergi-balik RM10 jer. Pastu tempah chalet kat sorang brader tu, stay kat Zek Pink Chalet dengan harga RM60 semalam. (aku nasihatkan korang yang nak bercuti, just surf basic info from net tapi tak yah la wat tempahan online, aku dah dua kali selamat. tempahan kat net cakap jer harga promotion tapi agak mahal berbanding kalau kita walk-in trus, untuk chalet yang budget cam ni la, dulu masa nak gi Melaka pun cam ni gak.)

Kejap je naik feri dah sampai Pulau Pangkor, kitaorang ambik teksi trus gi chalet, kena tambang RM10 untuk dua penumpang. Chalet Zek Pink ni ok jer, sesuai la dengan budget cam gitu, rekabentuk rumah Melayu, nak masuk umah naik tangga ke beranda. Mcm sewa hotel gak la, tv, penjerang air, katil queen, xtra bed ada siap dalam bilik, almari baju n make-up, bilik air besar sangat. Pendek kata memang ok lar! (tapi chalet kat sebelah ni lagi cantik hehehhe)

Petang tu kitaorang gi mandi laut! Hmm dah biasa ngan air laut tenang kat Batu Ferringhi tapi skarang ni kat Teluk Nipah air laut dia bergelora, ombak kuat plak tu tapi kitaorang mandi gak. Takut gak aku ombak cam gitu, tak ramai yang mandi. Masa nak gi pantai, kat depan chalet aku terkejut tengok burung Hornbill banyak kat atas pagar chalet tengah makan roti. Aku ingatkan kat Sarawak je ada burung ni hehehe nampak sangat ilmu aku masih cetek! Kata Mamat (budak jaga chalet) burung ni banyak, tiap ptg akan datang makan roti kat sini, ishk macam nak tangkap bawak balik Penang je aku rasa! Minat sangat kat paruh dua tingkat burung ni!

Malam kitaorang makan Nasi Putih, Sotong Goreng Tepung, Pari Bakar, Tomyam Campur, Sayur Kailan Ikan Masin! Fuh lega sampai nak jalan balik chalet pun tak laratz! Tp sedap btol makanan laut kat sini tambahan plak dengar ombak pukul pantai.

Esoknya kitaorang sewa motor sehari RM30, kalau kira jam sejam RM10. Aku isi minyak RM2 pusing pulau, kitaorang pegi Teluk Gedung tengok Batu Bersurat ngan Kota Belanda pastu terus gi Sungai Pinang tengok replika Tembok Besar Negeri Cina kat Tokong Fu Li Kong ngan gi kilang wat sate ikan! Yang bestnya kat kilang ni sebelum kita beli produk tu kita bleh rasa dulu, alangkah indahnya kehidupan! Hehehe....tapi aku nak pesan kat korang tak yah la beli produk ni kat kilang, bila aku ke Pekan Pangkor ada banyak kedai kat situ, barang sama tapi lagi murah siap bleh kasi free lagik kalau kita beli banyak, kat kilang tak dapat la cam tu!

Dah lama aku tak bawa motor, dulu masa Form 5 mak belikkan moto EX5, dah keja aku jual motor tu aku beli Jaguh warna kuning, last year aku jual Jaguh aku beli scooter untuk mak, sejak tu gak aku dah pakai keta Atos so secara tak langsung aku dah tak naik motor so bila pusing Pangkor ngan moto aku rasa cam teringat zaman dolu-dolu. Happening gak sesekali naik moto walaupun rasa kekok skit.

Petang tu kitaorang santai je kat beach sampai senja. Malam tu kuar makan kat area situ pastu lepak bilik je aku layan HBO Astro sampai tengah malam pastu tido!

Selasa. Kembali ke Penang dengan seribu kenangan. Yang pastinya segala yang aku lalui adalah terlalu indah untuk aku bayangkan. Masa atas feri tadi macam-macam perkara bermain kat fikiran aku ni, semuanya tentang kehidupan tapi aku masih mampu tersenyum. Sesekali bercuti cam ni dapat menenangkan jiwa!

Esok ada hari baru yang sedang menanti aku.