Sunday, May 14, 2006

begitu banyak cerita ... di Hari Ibu

14 Mei 2006, awal lagi aku dah keluar dari umah, sebelum tu aku sempat luangkan skit masa ngan mak kat ruang tamu, kitaorang borak cam biasa pastu aku wish mak Slamat Hari Ibu, hadiah ngan kad kena rahsia la ek! Mungkin tak seberapa tapi aku tahu ianya ikhlas dari hati aku dan aku harap mak aku hepi.

Kol 8.30 am aku kuar umah terus pegi umah Liza ngan Eton, menuju ke Bukit Bendera. Kelmarin dan hari ini aku kena incharged persembahan kebudayaan kat sana dari jam 12 tghari hingga 1 petang dan 3 petang hingga 4 petang tapi aku cover first session jer. Sebelum tu aku singgah umah Syafiq jumpa 'mak' aku yang kedua. Hmm seperti biasa sibuk je memanjang di dapur, aku sempat kasi adiah n wish je tak bleh nak borak lebih coz aku nak kejar masa. Untuk Liza ngan Eton aku kasi kad jer, walaupun dorang bukan mak aku hehehe tapi dorang la kawan baik aku yang dah jadi mak dan anak-anak dorang la yang buat aku rasa tua coz panggil aku 'uncle' hampeh btol rasanya!

Sampai kat sana, semua dancers gather nak naik train skali. Riuh rendah dibuatnya, dah jadi tabiat dorang cam tu tapi kekadang mengundang rasa tak senang hati la pulak di kalangan masyarakat sekeliling. Aku diam je wat dek, baik layan SMS! Cuaca panas la kat atas kemarin hujan tak stop sampai aku sakit kepala hingga malam. Show abis kol 1 pm aku turun bawah n pegi Sunshine kat Air Itam jap beli tshirt sehelai ngan coklat Cadbury! Adus sedap ni makan malam karang!

Aku sampai umah, aku nampak anak kucing yang kitaorang satu family tolong jaga kejap terlantar kat atas lantai. Dah seminggu kitaorang tolong belakan, dari saiz anak kucing tu usia dia lebih kurang seminggu jer, bulu dia cantik sangat warna kelabu, masa adik aku jumpa kat tepi jalan n bawak balik umah, anak kucing tu tak bermaya tak bleh bangun, terlentang jer, mata dia dah bengkak sangat. Mak pamkan susu guna bekas injection ke mulut dia tiap hari, dua hari pastu dia dah dah mula bangun n ada suara. Dia dah bleh jalan skit skit, tadi bila aku tengok dia nampak cam lemah sangat, mak cakap dia dah nak mati. Badan dia cam kejang tertarik-tarik. Aku suapkan air guna bekas injection tu, lidah dia terjelir-jelir, badan dah mula kejang, kaki dia cam tertarik tarik. Aku cakap dalam hati, Ya Allah Ya Tuhanku, tak sanggup aku tengok anak kucing tu, kalau dah ditakdirkan dia nak mati depan aku, percepatkanlah. Sesungguhnya aku dah tak sanggup lagi tengok keadaan tu. Aku letak dia semula atas meja, aku perhatikan badan dia, tetiba aku tengok dia cam kejang lagi kemudian diam terus. Aku perhatikan sedalamnya, nyatanya dia dah meninggalkan alam yang sementara ini. Al-Fatihah.

p/s : Aisye macam ada yang tak kena jer ari ini, kalau aku layan tentu akan jadi punca perselisihan jadi aku diamkan jer biarpun aku tak senang hati. Apalagi sayang?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home