Monday, April 03, 2006

bersamamu .....

Tahun lalu semasa berkunjung ke Kota Medan Indonesia, aku berpeluang menyaksikan sebuah program yang terlalu menyentuh hati di kaca tv. Sebuah program menceritakan tentang kehidupan mereka yang kurang bernasib baik. Air mata ini tanpa rasa malu mahupun segan membasahi pipi. Terlalu perit rasanya bila aku cuba menyelemani kesusahan kehidupan warga Indonesia itu, terselit pertanyaan di hati adakah warga Malaysia punya kehidupan seperit itu. Kembali ke Malaysia, hanya selang beberapa purnama aku dapat menyaksikan kini di kaca tv negaraku sendiri - BERSAMAMU di TV3.

Namun atas alasan kesibukan bekerja aku jarang dapat menyaksikan program ini. Tapi sebentar tadi (sebenarnya aku tidak habiskan masa tontonan aku) dapat aku saksikan sebuah lagi kisah keperitan hidup manusia, kali ini bukan lagi di negara asing tapi di tanahair aku sendiri. Seringkali aku rasa terperangkap dengan kehidupan yang kadangkala menyusahkan, penuh keperitan namun nyatanya, realitinya ada yang lebih susah dari aku, itu sudah pasti! Dan ketika itu juga aku bagaikan mahu punya kuasa mengumpulkan segera manusia-manusia yang kaya raya di bumi Malaysia ini agar mampu menyumbangkan sedikit dana lalu kita kumpul dan pertimbangkan jalan sebaiknya untuk membantu mereka ini - insan yang memerlukan. Mereka berusaha namun belum mampu mengubah nasih mereka sendiri. Entah apa yang mampu aku lakukan, sekadar merenung nasib mereka yang penuh kepahitan. Bagaimana nasib mereka selepas ini hanya Allah yang tahu.

Tuhan jadikan kita penuh dengan cerita. Aku lihat diriku sendiri, terlalu banyak kurniaanNya namun ada saja yang aku rasa belum mencukupi dan tidak kena padahal aku telah jauh meninggalkan mereka yang daif kehidupannya. Saat ini terasa insaf benar di dalam hati dan aku mohon biarlah keinsafan ini terus bersarang di hati.

p/s : aku terfikir....bagaimana mampu aku lakukan untuk menyumbangkan sesuatu buat membantu mereka yang dalam kesusahan?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home