Friday, October 14, 2005

seorang perempuan di tepi jalan ....

Ntah macam mana aku nak citerkan kat sini tapi aku btol-btol nak kongsi citer yang menarik ini, setiap pagi aku kuar umah, aku stay kat Teluk Bahang - end of the world (mawi ciplak world aku!), kalau dulu bermotorsikal Jaguh kuning (rindunya aku kat motor aku ni) tiap pagi menyelusuri pantai Batu Ferringhi , skarang aku dah ada buah hati baru, si Atos silver. Dari keta ni aku dapat hayati gak ketenangan pantai di kiri dan keindahan hutan di kanan. Tapi yang lebih menarik nak aku ceritakan ialah tentang sorang perempuan yang selalu aku jumpa, masa pegi keja dan masa balik keja gaks!

Perempuan ini berkulit tanned (aku rasa sebab kena sambar dek panas mentari tiap hari), slalu pakai dress paras lutut dan di tangan kirinya ada bungkusan beg plastik, dia berjalan umpama di pentas catwalk (sayangnya dia agak rendah), semua destinasi aku dah jumpa dia, slalunya dalam kawasan Batu Ferringhi, Tanjung Bunga, Tanjung Tokong, Bagan Jermal dan Georgetown. Dah lama sangat persoalan ini bermain di fikiran aku - siapa dia? kenapa dia berjalan ke sini sana?

Akhirnya aku dapat jawapan dari bekas teman sekelasnya yang juga akak kepada Eton, kawan aku yang skarang dah pun keja kat GSC (Alhamdulillah) Begini citernya ......

SI perempuan yang ke hulu ke hilir itu asalnya seorang pelajar perempuan yang begitu cemerlang pengajiannya semasa di bangku sekolah namun dia dilahirkan di dalam keluarga yang miskin (hmm sian sangat), lantaran kemiskinan itu, dia terpaksa melupakan hasratnya untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi sebaliknya terpaksa menyara kehidupan keluarga dan adik adiknya yang masih kecil lagik. Dan yang menyedihkan aku bila mendengar kenyaatan ini - dia jadi cam tu kerana tekanan perasaan! Aku percaya pada cerita ini kerana aku penah jumpa ngan beberapa orang yang berada dalam keadaan tertekan dan aku juga penah melalui satu keadaan tertekan, yang aku ingat kala itu, badan aku berpeluh dan alam sekeliling seakan berpusing (semua ni jadi pas aku puas pikir tentang 1 perkara, pikir sampai aku jumpa jalan buntu) Mujur aku cepat tersedar dan aku tenangkan kembali fikiran aku yang berkecamuk masa tu.

Masa drive nak balik umah tadi aku masih memikirkan tentang perempuan itu, aku simpati sangat pada kehidupannya namun apa daya aku. Sekadar merenung berkongsi simpati.

p/s : aku fikirkan aku punya banyak masalah, rupanya ada lagi yang bermasalah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home