Thursday, August 18, 2005

maafkan aku ....

Kita selalu bersembunyi
Dari wajah kita sendiri
Kita membutuhkan topeng
Karena dunia hanya memenangkan dusta

Mukasurat 147 dari novel CINTA 24 JAM, aku baru aja selesai membaca novel indah karya Andrei Aksana ini, dalam waktu menghayati novel ini aku rancak sms dengan seseorang yang aku kenali dari blog ini, dia datang penuh harapan dan dia pergi dengan penyesalan : hanya kerana aku yang bertopengkan kepura-puraan. Aku mengakui mungkin ini salah aku dan aku seakan tercabar dengan karya Andrei Aksana ini yang bercerita tentang anak seni, watak yang kebanyakannya menyindir kepada diri aku sendiri, mungkin agak jauh beza tapi hampir sama dengan aku dan juga anak seni yang lain : yang hidup bergelumang cahaya glamour dan penuh ego (hanya yang memahami akan mengakui)

Malam ini, sebentar tadi aku dengar tangisan dia langsung aku jadi sendu, seorang insan yang mengalirkan air mata kerana aku, siapa aku yang telah membuatkan insan itu sedih? Hati ini terus kesal, sesal dan merasakan sesungguhnya aku bingung dengan apa yang berlaku. Satu waktu dulu di kala dia hadir, aku terlalu gembira, melayaninya seolah tiada hari esok untuk kami bersua namun dari hari ke hari aku mula mengenali siapa dia, biar hanya dari blog yang aku jumpa secara tidak sengaja, semuanya mengubah keadaan. Jujurnya aku mula membenci manusia itu, mungkin kerana baru aku sedari antara aku dan dia terlalu banyak jurangnya tapi aku lupa semakin lama aku membenci, semakin sayang aku padanya.

Dalam diam aku terus berusaha mengenalinya sehingga bilamana aku mengetahui yang si dia sedang bahagia dengan pilihannya selepas aku. Akur - aku menundukkan kepala tapi masih bingung samada setuju atau tidak. Saat ini, aku merestui hubungan mereka kerana aku tahu semuanya berpunca dari aku. Tapi aku tak pernah mahu menyalahkan diri kerana cinta telah banyak menipu diri aku jadinya aku terlalu bimbang untuk menyintai dan dicintai lagi. Cukup sampai sini. SMS akhir yang aku terima benar-benar menyentuh hati (I really miss U, my tear dropped now, I like Ur attitude, so happy to know U) - apakah aku telah memainkan sebuah perasaan tanpa aku sedari? Hanya aku yang tahu apa yang sedang berlaku.

Biarlah aku di sini, cukup sekadar melihat sebuah kebahagiaan. Tentang diri aku, hanya aku yang tahu apa yang aku inginkan dalam kehidupan.

bukankah malam tak gemerlap tanpa bintang
bukankah pagi tak benderang tanpa mentari
seperti aku takut mencintaimu
karena takut kehilanganmu

CINTA 24 JAM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home