Wednesday, July 20, 2005

UNGU VIOLET



UNGU VIOLET
- filemnya sedang rancak diputarkan di pawagam Indonesia tapi aku belum berkesempatan menonton cuma aku udah baca novelnya karya Miranda yang berdasarkan kepada skrip tulisan Jujur Prananto. Dengan menggunakan imaginasi semasa membaca novel ini, aku percaya filem ini antara yang terindah bilamana bercerita tentang nilai suci sebuah CINTA.

Lando (Ricky Hanggono) seorang fotografer yang baru saja ditinggalkan tunangnya. Dalam kesedihan dan kekacauan fikiran itu dia bertemu dengan seorang gadis penjaga tiket busway yang bernama Kalin (Dian Sastrowardoyo). Lando pun kembali menemukan semangat hidupnya. Tapi hal ini tidak berlangsung lama, kerana tanpa alasan yang jelas Lando meninggalkan Kalin begitu saja, yang membuat Kalin marah dan sakit hati.

Waktu terus berlalu, Kalin sekarang telah menjadi seorang super model, Lando melihat kehadiran Kalin dimana-mana. Timbul kerinduan dan keinginan untuk menemui Kalin kembali dan menjelaskan alasannya dulu pergi. Akhirnya kesempatan itu diperolehinya, dia berjaya menemui Kalin, tapi lagi-lagi pertemuan ini berakhir dengan tragis karena Kalin mengalami kecelakaan dan mengakibatkan dia buta. Walaupun kemudian Kalin mendapatkan penderma untuk kornea matanya yang membuat dia boleh melihat kembali, tetapi dia tidak melihat kehadiran seorang Lando, laki-laki yang sebenarnya sangat dia cintai.

Dapatkah Kalin akhirnya bertemu dengan Lando? Siapakah penderma kornea mata itu?

Begitu sempitnya waktu, begitu besarnya cinta !! Sebuah cinta dari hati yang terluka ....

Ini yang aku kongsi ngan korang hanya cebisan kecil cerita UNGU VIOLET, kalau korang nak rasa lebih 'syahdu syahdan' betapa nilai sebuah cinta, antara kekasih dan juga keluarga, jangan lepaskan peluang nonton filem ini ok! Watak utama yang bersandar pada mainan jiwa seorang lelaki. Aku cuba letak diri aku pada tempat Lando, tetiba je aku rasa sesak nafas (hmm korang mungkin belum tahu kerana belum baca atau nonton UNGU VIOLET) Yang pastinya, jika ada insan setabah Lando yang tahu ajal mautnya tapi masih tenang di alam ini, ketemukanlah aku dengan insan itu, akan aku bahagiakan setiap saat baki usianya. Ya Allah, jauhkanlah aku dari ujian ini. AMIN.

Aku mungkin kembali ke Indonesia InsyaAllah Ogos atau September (mungkin September) coz dah jatuh cinta ngan novel-novel dari sana, kali ini InsyaAllah nak borong lebih skit kot, kalaulah budget ader lebih sket coz dah plan nak gi Bali ngan Aisyeteru. Ntahlah, dunia ni semakin berjalan semakin asik pulak! Kalaulah aku ni anak orang kaya, dah lama aku pusing dunia....

p/s : hidup ini terlalu singkat sebenarnya. Aku semakin resah mengira hari yang tertinggal untuk aku. Selamilah hati ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home