Monday, July 18, 2005

BENTONG ... bumi bertuah

Jumaat - seawal jam 7 pagi aku dah terpacak kat Stadium PISA nunggu saki baki dancers yang belum sampai, dah bosan aku ngan keadaan cam ni, kalau cakap jam 7, jam 8 baru dorang sampai, yang pening aku gak! Sabar je la bebanyak, keja dalam bidang cam ni kekadang banyak wat aku tension tapi dah kerana minat semuanya aku telan jer! At last jam 8 pagi baru bas jalan, maka bermulalah perjalanan ke Bentong, Pahang.

Aku tak tahu bagaimana agaknya bumi Bentong yang akan dinaiktarafkan dari Majlis Daerah Bentong ke Majlis Perbandaran Bentong esok malam ini. AKu cuba membayangkan dalam kotak fikiran aku bahawa Bentong ini merupakan sebuah daerah yang mungkin sedang menuju arah pembangunan terancang, mungkin! Tak sabar gak nak berada di Bentong kerana ini adalah kunjungan kali pertama aku ke Pahang (Cameron n Genting pun Pahang kan? Tapi tak sama la ngan sebuah daerah ini)

Dari gelak ketawa bebudak dancers ngan krew sampai la semua tertidur, mata aku aku masih segar! Hmm susah btol aku nak lelapkan mata kalau tak kerana betul-betul ngantuk. Lebih kurang jam 2 petang kitaorang sampai di Selesa Hills Apartment (tempat penginapan kitaorang sepanjang majlis ini berlangsung) Sampai je makanan dah terhidang, buffet lak tu! Apalagi dah perut sememangnya kosong! Semua makan cam tak ingat hari esok! Yang bestnya makanan yang dihidangkan ala kekampungan, haaa bukan senang nak makan cam ni. Pastu organiser datang jumpa aku, dialog yang aku terkejut tapi buat buat tak terkejut.

"Ini 4 apartment untuk Ur dancers n crews, skarang jam 2.30, jam 2.45 make sure semua ada di lobi dan kita move to location."

"Err kenapa terlalu cepat sangat, mana sempat dancers nak mandi nak rehat kejap!"

"Sorry Mr Zac, kita tak terlewat dan jadual pun dah lari sebenarnya coz lepas rehearsal karang pentas nak digunakan artis lain plak!"

Aku terpaksa akur pada kehendak organiser bila 'artis' disebutkan. Most of the artist kat Malaysia ni banyak songeh. Pengalaman banyak wat aku maleh nak layan dorang ni. NAsib baik bila aku cakap kat dancers semua ok jer.

Sampai je kat location, pentas besar giler dah tersedia! Hmmm for sure majlis gilang gemilang coz pelancaran pun oleh Sultan Pahang. Bentong sebuah daerah yang masih kelihatan 'kampung' sebenarnya tapi aku suka dalam situasi itu coz rasa cam balik ke zaman silam hehehe tak la jauh beza cuma mungkin lingkungan 10 tahun yang lampau. Tapi majlis yang bakal kitaorang jayakan ini adalah untuk naiktarafkan Bentong, kira ok la tu coz dorang dah melangkah setapak lagik! Habis latihan dah jam 5 petang. Jam 8 malam start latihan perarakan sambutan Sultan - penuh dengan protokol, lepas 5 kali latihan, baru unit protokol istana datang, tension aku dibuatnya! Rupanya yang kendalikan tadi ialah MC sementara, yang bebudak dancers aku dah tunjuk muka tension. Unit protokol plak sambung lagi latihan sampai more than 10 times! Dan waktu menunjukkan jam 1 pagi. Bayangkan, dah kuar umah dari jam 6 pagi sampai 1 pagi esoknya masih bekerja! Dan lebih menyakitkan hati bila seorang pegawai Istana Pahang sebut guna mikrofon yang bleh didengari melalui pembesar suara di serata lokasi persembahan :

'Penang tak ada Sultan, pasal tu dorang ni tak tahu nak sembah macam mana!"

Pastu orang-orang Pahang yang sedang tgk latihan dari gate belakang aku ketawa! Aku terus pusingkan badan dan tengok dorang, trus diam ketawa! Kebetulan aku ngan dancers semua pakai baju bertulisan PENANG (tajaan Tourism Penang) Waktu tu rasa cam api kat atas kepala aku, bebudak dancers semua muka semakin tension. Aku pegi jumpa organiser, aku cakap better stop aku something bad will happened!

Organiser cakap ok (agaknya dia tahu apa akan jadi kalau diteruskan gak coz semua dah ok dah tapi seolah olah cam tak puas hati ntah apa apa - dari suara suara yang aku dengar dorang cakap sepatutnya Dancers Pahang yang dapat buat persembahan gala ini bukannya membawa masuk Dancers Penang ke Pahang - betul gak kenyataan ini tapi this is business! Rezeki masing-masing)

Naik je bas aku wat simple brief tentang aktiviti esok dan say sorry dengan apa yang berlaku, kiranya aku ni mostly dalam keadaan selamat coz dancers paham situasi.

Sampai apartment aku trus mandi n solat pastu join bebudak dancers makan kat ruang tamu. Pastu sorang kemudian sorang lagik minta diri nak tido sampai la tinggal aku ngan Madi. Kitaorang berbual sampai azan Subuh hehehe, macam macam hal yang keluar, dulu aku keja bank ngan Madi. Kitaorang satu department so bila aku resign dan jarang jumpa so bila jumpa ni banyak la citer yang kuar. Pas Subuh aku tido sampai jam 8 pagi.

Esok jam 10 pagi dah move ke location, perjalanan dari apartment kitaorang ke location ambik masa setengah jam, dancers semua tido je, penat semalam tak abis lagik, dah sampai sana organiser cakap pentas tak bleh guna plak coz ada artis nak gunakan lagi untuk rehearsal. Jam 3 petang baru bleh sambung. Organiser minta dancers tunggu sekejap kat back stage, aku cakap sorry la coz dorang ni tak cukup rest, aku bawak semua balik apartment (puas hati aku). Pas lunch semua balik bilik, aku mandi lagi (untuk dapatkan kesejukan itu hehehe) pastu buka air cond dan ZZZZZZ......

Petangnya running sekali lalu rehearsal, pastu dah start make up! Ruang belakang stage jadik pack giler dengan more than 50 dancers bila dicampur semuanya (with others dancers and models from KL).

Alhamdulillah persembahan malam tu berjalan lancar, MC malam tu ialah Kak Engku (memang meletop!) Artis lain yang terlibat ialah Nassier Wahab (maintain ensem siot), Siti Sarah (semakin cute - performance dia wat aku cam nak pegi kiss dia je, memang all out!), Hattan, Dia Fadilla, Roslan Shah, Mandy, Rabbani dan sorang lagi artis dari Malaysian Idol nama apa ntah.

Tengok jam dah kol 1 pagi, packing costume sampai jam 2 pagi, move to apartment, mandi lagik pastu move back to Penang! Singgah makan kat Rawang pastu aku dah tak tahu apa lagi yang berlaku cuma sedar sedar dah ada atas Jambatan Penang jam 8 pagi. Akhirnya tiba juga ke destinasi. Hmmm.....

ISNIN
- aku ada janji ngan Meer petang ni nak serahkan pesanan novel dan VCD yang aku beli di Medan tak lama dulu tapi ada fashion show untuk hi tea karang kat Gurney plak, habis sure dalam jam 5 petang, hmm sempat agaknya! Waktu ini mata aku masih merah menahan kemengantukan.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home