Thursday, July 21, 2005

semalam yang hilang ....

Semalam pas tulis tentang UNGU VIOLET, aku tak bleh tido, aku turun bawah wat air gano ais, pastu kemas bilik skit-skit, terjumpa dengan helaian kertas. Sebuah puisi yang aku pernah tulis dulu dengan judul 'Mimpi Yang Tiada Kesampaian'. Seingat aku tahun 2001, selepas balik dari Jepun, aku ada menyertai satu pertandingan pencarian model lelaki di KL, alhamdulillah dapat tapi sampai suku akhir pastu out! Hehehe...agaknya muka aku ni bebudak sangat waktu pemilihan but its ok skadar nak test market jer! Tapi aku sempat kenal ngan seorang lagi calon, namanya Aswadi, kenal pun gitu-gitu jer, sewaktu dalam perjalanan ke photo shoot tu, aku dimaklumkan bahawa petang tu penggambaran tanpa Aswadi coz dia meninggal dunia. Terdiam aku seketika, hanya Fatihah jadi hadiah. Aku sampai ke lokasi dengan sedikit terkilan bilamana mengenangkan 'masa' yang terlalu singkat, pagi kita di dunia malam belum tentu milik kita. Puisi ini aku tulis waktu mendapat berita tentang kematian Aswadi. Sekadar untuk aku kongsi ngan korang di sini .....


biarpun
antara kita tiada saling mengenali
namun
bilamana membaca ceritamu
hati tersangkut pilu

mimpimu
jauh kau bawa pergi
yang pastinya kau tak akan kembali lagi

pada tarikh itu
9 MAc 2001
berakhirnya seribu impian
hajat yang tiada kesampaian
kau tinggalkan semua satu kenangan
yang ku yakini tak mungkin mereka lupakan

Aswadi
pemergianmu menyentuh hati
menyedarkan aku
pada satu ketetapan kehidupan
setiap detik bernafasnya kita
semakin hampir kita kepadaNya

tiada apa yang dapat aku hadiahkan
hanya barisan doa
moga rohmu tenang di sana

buat keluarga dan teman yang ditinggalkan
moga kalian di beri kekuatan
izinkan aku berkongsi kepedihan ini bersama kalian ....


p/s: bayangan wajah Syah bermain lagi di ingatan ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home