Saturday, March 05, 2005

siapa aku?

Hmm...siapa awak? Itulah pertanyaan yang sering ada dalam kotak email aku. Bagaimana nak aku jelaskan soalan subjektif ini? Dari sudut mana nak aku ceritakan siapa sebenarnya aku? Hmm...aku? Seorang insan biasa yang macam lelaki lain gak cuma aku terperangkap dalam dunia aku sendiri, dunia seorang lelaki. Dalam dunia ini aku telah lihat satu perjalanan panjang yang terlalu luas terbentang, dah lama aku mulakan perjalanan ini tapi aku masih belum sampai ke garis panjang yang aku lihat biarpun jauh di sini. Aku sendiri sedang mencari jawapan bagaimana aku tercampak ke dunia yang penuh teka teki ini.

Seingat aku, sebenarnya aku di bawa oleh perasaan ke sini, dari hanya melihat kehidupan asing aku terus berada di sini sebagai anggota komuniti. Bertahun lamanya tapi yang aku jumpa adalah kosong belaka, manusia manusia di sini kaya raya : bongkak, ego, pentingkan diri, nafsu bermaharajalela, ucapan sayang kasih dan rindu hanyalah ibarat menanam tebu di bibir. Yang jelas nyata adalah sebuah jiwa yang sedang diluka dan terus terluka dari masa ke semasa.

Bukan ini yang aku cari tapi realitinya inilah yang aku temui. Aku terpaksa mengangguk kepala tanda iya, menggelang juga tanda iya. Semuanya bila jiwa aku diumpan kata-kata (tak akan ku lupa satu ketika)

Siapa aku? Biarlah terus menjadi tanda tanya, sampai masa jawapannya tetap akan ada. Aku punya istanaku sendiri dan hanya aku yang mendiami, letaknya di daratan, tebingnya di lautan. Sampai saat ini aku masih sendiri di sini, menanti andai ada yang sudi menemani ....

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

siapa adik?? kita sama2 tak mengenali..tp dlm hati..kita kenal kan...?? let them jugde who u are...be urself!!

:)

sis lilsy

8:14 AM  

Post a Comment

<< Home