Friday, February 25, 2005

Syah, terima kasih atas segalanya.




"Syah ...apasal U tiba-tiba phone I ni? Slalu jumpa buat dek je..."
"Sebabnya, Allah dah suruh I datang kawan ngan U"

"I dah malas dah ngan budak tu, biarlah apa nak jadi pun ngan life dia, selama ni I berikan semua masa I untuk dia tapi I juga yang jahat!"

"Itu bererti U kalah dengan hidup U, sepatutnya U bimbing dia, tunjukkan dia jalan sebenar, bukan dengan cara orang putus asa."
"U cakap memang senang sebab U tak hadapi semua ni!"

"Ok, I mengaku mungkin bukan dalam situasi U, tapi U kena ingat...kalau jadi sesuatu yang buruk pada dia ataupun hidup dia bergelumang dosa, itu tanggungjawab U pasal U nampak dia akan menyimpang tapi U buat tak tahu saja!"

"Syah, U pun tahu cerita I ngan dia kan, U tahukan bagaimana slama ni I bawak dia jauh dari jalan hidup dia kan, bertahun-tahun...tapi kalau itu juga jalan yang dia nak, apa lagi yang I nak usahakan?"

"OK lah, I paham itu hak U dan hak U juga jadik teman baik I ok? "


"U kena slalu ingat, jangan harapkan balasan dengan apa yang U buat untuk orang lain."

"I tahu, tapi kekadang kecewa gak ngan orang lain kan..."

"Biarlah...satu hari nanti diaorang tahu sejauh mana nilai persaudaraan U."


"I nak cakap betul-betul...tak penah I jumpa kawan sebaik U tau."

"Hmm cakap la apa U nak cakap...I dah nekad apa saja keluar dari mulut manusia semua sama, cam letak tebu kat bibir."
"Betul la...I ikhlas. Kalau I tahu U baik cam ni, dah lama I kawan ngan U."
"Hmm, yer ke? Hmmm...ok la percaya tapi jangan terlalu memuji, semuanya milik Allah."
"I slalu doa sejak kita kenal, kalau boleh biarlah kita terus jadik kawan, sampai mati."

"I nak minta U satu je..."

"Apa?"

"Be positive"


"Susahnya nak cakap ngan Penang Idol ni..."

"Syah, I tgh hosting dinner, nanti I call U balik k?"

"Ok la, tapi janji call tau...ada rahsia!"

"Simpan la U punya rahsia...tak abis abis ngan rahsia!"


"Jom la keluar makan, I belanja U tapi U kena drive keta I pasal I malas la nak drive..."

"Sori la Syah, I busy skarang ni tambahan lak end of year,banyak function nak kena handle."

"Hmmm sibuk je memanjang, takkan tak der masa sikit pun?"

"Ok, cam ni...kalau I free I akan call U ok?"


"I dah puas hidup."

"Abis tu tak nak idup dah?"

"Hmm maksud I...dah kenal isi dunia, dah kenal orang tu, dah kenal orang ni, dah puas enjoy, hmm nak temankan I pegi cuti tak?"

"Cuti? Hmm ke mana?"

"U plan, i ikut je."

"Syah, kalau U nak pegi cuti, I boleh plan tapi tunggu March coz I dah kurang sibuk sikit."

"Ok gak...penat la hari hari keja, I nak rest plak."


Mana mungkin...seorang insan yang penuh dengan senyuman, yang sering hadiahkan aku dengan ketawa riang, yang tak jemu memberi kata semangat untuk aku teruskan kehidupan, yang tak lokek berkongsi rahsia perniagaan....pergi menyambut panggilan Ilahi di saat hubungan persahabatan ini baru saja bermula.


Dah lama aku kenal siapa 'Syah'. Tapi baru beberapa bulan kami jadi rapat. Telefon jadi pengerat hubungan. Seringnya dia menelefon aku dan waktunya 12 tengahmalam. Katanya saat itu Penang Idol (gelarannya untuk aku) sudah tidak sibuk dengan show. Dan setiapkali melihat numbernya di screen, aku akan bersedia untuk bersembang untuk 1 jam berikutnya. Syah memang suka berbual, siangnya sibuk dengan urusan perniagaan, malamnya adalah kehidupan.

Bilamana aku terima sms tentang pemergian Syah, peluh terus membasahi wajah. Terbayang aku wajah lesu seorang lelaki yang layak aku gelar teman, terbaring di katil hospital. Ya Allah, adakah ini ujian? Bertahun-tahun aku menangis seorang melihat manusia manusia disekelilingku yang memegang pelbagai watak, kemudiannya Kau hadiahkan aku seorang teman yang hadirnya untuk seketika untuk mengukirkan aku senyuman dan kemudiannya Kau ambil semula di saat dia sedang menggembirakan aku. Aku tahu ini ujian, aku tahu ini dugaan namun hati ini masih belum dapat menerimanya Ya Allah.

Syah, hari terakhir I jumpa U kat ICU hari tu, U dengar tak apa yang nak dari U? I nak U sihat kembali, I minta maaf kerana tak dapat tunaikan permintaan U, I minta maaf sangat sangat, U dengar tak Syah? Dan waktu itu juga I lihat ada air mata mengalir di pipi U. I diam. Sedih sangat. I dapat rasa yang U dengar apa yang I cakapkan. Waktu ini I jadi buntu, hilang rasanya semangat yang U kasi dulu. U slalu suruh I tabah tabah tabah, I ikut cakap U, I slalu kuatkan diri lepas cerita dulu, yang penah I kongsi ngan U. Syah, cepat sangat....cepat sangat U pegi, semua sms dari U masih ada dalam handphone I. U dah janji...U akan ada dengan I. Memang...U akan slalu ada dengan I, semua kenangan kita akan I simpan. U akan terus hidup dalam diri I....mana mungkin I lupa insan sebaik U..I syukur pada Allah, biarpun perkenalan ini hanya sementara, I puas. Kerana...I berpeluang kenal dengan U...biar cuma sementara waktu.

Wajah U tak akan I buang dari dalam ingatan I. Semangat U akan I jadikan peransang untuk kehidupan I. I doakan U tenang di sana. I janji...I janji...I janji...sebagaimana yang pernah U janji dengan I yang U akan bersama dengan I sampai mati. I janji.

AL FATIHAH.



1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

dik..akak turut berduka..sabar lah ye...akak call u then key..

9:03 PM  

Post a Comment

<< Home