Tuesday, February 15, 2005

terpalit dia di ingatan .....

Abang Samar datang ke rumah beberapa tahun lalu, aku tiada di rumah, pada emak ditinggalkan pesan, salam darinya untuk aku, kira-kira sejam aku pulang ke rumah, salam disampaikan. aku menjawab tenang, mandi dan solat maghrib. Fikirku, sebentar nanti nak call Abang Samar. Terlelap seketika di katil, tak lama ...aku dikejutkan dengan deringan telefon : Abang Samar baru saja meninggal dunia. Ya Allah antara percaya atau tidak inikah yang perlu aku terima? Terus aku siap seadanya ke Kedah. Sebaik sahaja memasuki ruang tamu rumahnya, yang aku lihat benarlah sekujur tubuh yang tiada lagi nyawanya. Apa lagi harga air mata ini yang boleh aku tangisi? Kesal apa gunanya? Sudah janji Allah, dariNya kita datang kepadaNya kita kembali namun aku masih tertanya tanya, mungkin ada bicara yang mahu dikongsi dengan aku beberapa jam sebelum pemergiannya.

Sebenarnya aku baru aja kenal dengan arwah tapi dengan sifat penyayang yang ada padanya, aku jadi rapat, sering habiskan masa bersama di studio, hari demi hari kami jadi erat. Masih ingat aku dengan kedatangan arwah ke rumah, makan tengahari di ruang tamu, mak masak sardin hitam, berselera arwah abang makan. Seminggu sebelum itu, arwah berikan aku dua set almari kecil, untuk aku letak majalah katanya, juga beberapa helai baju. Bila di tanya kenapa kasi pada aku, arwah jawab dia dah tak nak lagi dah. Mana mungkin aku lupa seorang yang hadir untuk hanya seketika tapi meninggalkan kenangan yang tak akan lekang di jiwa. Semangatnya, dorongannya masih utuh tak mungkin padam. Dia pergi kerana di kasihi Ilahi dan aku perlu menyedari ini adalah tuntutan sebuah kehidupan.

Menyingkap kembali sebuah perjalanan kehidupan, hati aku jadi sayu...nyatanya dia tak akan kembali.

Cerita Syah bagaikan mengulangi cerita arwah Abang Samar, dua duanya hadir dalam masa yang terlalu singkat dalam hidup aku, Arwah Abang Samar sudah bersemadi dan Syah masih di sini, memperjuangkan nasibnya yang bergantung harap pada doa teman serta keluarga juga kuasa Allah SWT.

Hari-hari kebelakangan ini bagai sepi....kosong tanpa erti.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

whatever happened..keep the spirit high ha!..sometimes sepi itu yg mengajar kita tabah..dan tenang..kan


sis lilsy

1:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

:)- adren

9:31 AM  

Post a Comment

<< Home