Wednesday, June 22, 2005

harga sebuah ingatan ...

Awal pagi aku dapat satu phone call - hmm number tempat keja aku dulu (Bumiputra Commerce) hmm mulanya tak nak angkat coz seingat aku apa lagik urusan aku ngan dorang kat opis tu..aku angkat gak! Suara seorang lelaki Cina.

"Hello, Zac aaaaa?"

"Hmm...Zac, siapa tu?"

"Alex"

"Haa....apsal?"

"Hehehe, U still remember me?"

"Ingat la apek oooii, apsal ko tepon aku ni?"

"I just want to invited U to my birthday party this coming 17th July, I rent an apartment invite all frenz, U must come!"

"Wei tua tua pun ada party lagi ke? Hehehe"

"This year I'm 21 la."

"Alex, aku kena gi Pahang tarikh tu, ada function kat sana."

"I ada invited ramai kawan, ramai yang tak boleh datang. I tau birthday I tak penting bagi dorang semua tapi I saja nak celebrate, invited kawan kawan tapi semua macam tak nak kawan dengan I."

"No la Alex, mungkin masing-masing ada kerja, U kena faham jugak."

"Ok Zac, kalau U tak boleh datang, U kena beli hadiah untuk I hehehe."

"Ok, no hal, I beli kat Pahang nanti, dari Orang Asli. Hehehe"

"Zac, bila U balik U phone I ok, I belanja U makan coz U tak bleh datang on the date."

"Sure, I will call U."

"Ok la, I nak sambung keja ni."

"Ok Alex, take care!"

Gagang telefon diletakkan. Aku diam. Bisu seketika. Memang ramai orang tak nak kawan ngan Alex. Berbangsa Cina tapi personalitinya melucukan, bercermin mata tebal, bergigi jongang, pakaiannya hmm dah puas aku tegur, aku tak tahu cam ner dia dapat keja, mungkin ada kelebihan dalam dirinya. Dulu aku satu department ngan Alex, selalu gak dia ceritakan pada aku yang dia merasa rendah diri coz tak der kawan. Dalam opis tu aku je layan karenah dia sampaikan ada gak suara-suara sumbing mengatakan tak lama lagi aku akan ikut gila cam Alex. Tapi kekadang aku tengok Alex ni pun cam gila gak, cakap sengsowang, senyum sengsowang, gelak sengsowang hehehe tapi keja all out, tip top! Kalau aku minta tolong no hal, tapi kalau orang lain siap dia bebel dulu tapi dia tolong gak hehehe, dia memang melucukan! Sian lak aku dengar cerita dia tadi yang ramai member tak dapat datang besday dia karang. Aku suka kawan ngan manusia pelik cam Alex ni, banyak rahsia idup sebenarnya tapi lepas resign kami dah tak contact each other lagi sekerap dulu. Alex o Alex.

Tersentuh gak hati aku, ingat lagi dia pada persahabatan kami. Terbayang lak gelak tawa kat bank dulu, keja penuh dengan suasana hepi dan tension gak kekadang. Tapi ingatan Alex pada aku watkan aku terfikir betapa berharganya sebuah persahabatan.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hmmm itulah nilai harga dalam persahabatan..kadang-kadang hanya ternilai bila ia berlalu...tapi mmg betul kata zac...tapi kira baguslaa sbb dia masih mengingati zac as fren waalupun skrg dah tak keje sama dan bukan sebangsa...

10:28 AM  

Post a Comment

<< Home