Wednesday, December 19, 2007

salam AIDILADHA

Seharian aku busy giler ari ni ke sana ke mari memenuhkan masa yang terlalu singkat, sempat gak shopping barang-barang yang mak kasi on list untuk masak sempena rayer esok. Alhamdulillah sekali lagi dapat beraya ngan family tersayang esok, insyaAllah. Tiap kali menjelang raya aku la yang paling sibuk, sehari pas raya akan busy sampai hujung tahun, penuh dengan function, Alhamdulillah.

Esok ada undangan open houz yang aku nak pegi sangat-sangat nak jumpa kengkawan lama yang dah lama aku tak bermesra, aku mahu menggunakan kesempatan kali ini btol-btol. Akak angkat kat KL yang wat bisnes kuih raya kasi sekotak besar kuih raya, hehehe meriah sungguh raya kali ni. Ni aku kepenatan sangat sangat, jap lagi nak kuar ronda amek angin jap kat Bt Ferringhi, lama tak jalan situ.

Sempena Aidil Adha esok, apa kata korang baca sejarahnya .....

Aidil Adha disambut bukan sahaja tanda kesyukuran ke hadrat ilahi kerna kemenangan yang terkandung dalam ibadah haji itu, tetapi lebih dari itu ialah mempunyai hubungan dengan sesuatu peristiwa yang berlaku pada tahun kesembilan hijrah. Pada waktu ibadah haji tahun tersebut, suatu ketetapan telah diistiharkan kepada masyarakat Arab Mekah ketika itu mengenai perhubungan diplomatik antara orang-orang islam dengan yang bukan islam telah dimatrikan dan dikuatkuasakan. Kota Mekah telah diistiharkan dengan rasminya sebagai tanah haram, tidak lagi dibenarkan kepada orang musyirikin kafir Quraisy untuk menziarahi Baitil Allah Al-Haram. Serentak dengan ketetapan ini, Kota Mekah dan di sekelilingnya telah dibersihkan dari perkara-perkara syirik dan kekufuran seerta kalimah tauhid telah ditegakkan dengan gagahnya di bawah nauangan kaabah dengan suatu pemerintahan islam pimpinan Baginda nabi Muhammad SAW.

Kota Mekah diberi gelaran kota suci yang telah bersih dari sebarang bentuk syirik dan kufur, yang selama ini membanjiri kota Mekkah dan sekeliling kaabah. Languan "Allah Akbar" dan talbiah berkumandang di segenap penjuru kota itu, dari rumah-rumah besar yang tersergam indah hingga ke rumah-rumah buruk di tepi bukit dan gunung. Kesedaran dan kedaulatan islam dengan risalah Allah mendapat tempat di hati manusia yang kufur pada mulanya. Mereka diberi hidayah dengan Nur llahi.

Salah satu amalan ibadah yang disunatkan pada hari raya ialah melakukan korban. Waktu menyembelihnya ialah sesudah mengerjakan solat sunat Aidil Adha sehingga hari tasyrik (13 Zulhijjah). Ianya boleh dilaksanakan dengan menyembelih seekor kambing untuk seorang atau seekor lembu untuk 7 orang.

p/s: Aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya AidilAdha buat semua yang mengenali aku, semoga kalian senantiasa di dalam rahmat Ilahi. Sama-sama kita hayati apakah erti pengorbanan yang sebenarnya...selagi masih diberi peluang bernyawa di bumi Ilahi ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home