Saturday, December 01, 2007

kisah-kisah binatang .....

Aku baru je sampai umah, tadik letih sesangat tapi seperti biasa bila dah mandi, hilang segala mengantuk dan penat. Hmm ada cerita yang aku nak kongsi, tentang binatang!

Kira-kira dua minggu yang lalu, keluarga aku menerima kehadiran 'orang baru'. Namanya Pok Yen, ha bukan pembantu rumah dari China atau Nepal ok, hmm seekor kucing jantan berusia kira-kira 5 tahun, campuran Parsi dan Siam, cantik sangat sangat! Punya la gemuk dan gebu! Aku la yang paling hepi. Sejak Eman mati akibat sakit tua, umah aku ni cam hilang seri plak. Slalu nampak kelibat Eman tapi dah lama tak ada. Ilang orang yang aku sayang, ilang kucing hmm semuanya wat aku sepi, tiap hari kalo turun town aku gi kedai-kedai binatang yang penah aku pegi ngan dia dulu, saja tengok-tengok anak kucing. Sebenarnya Achik Rita, kawan mak aku nak pindah stay ngan mak dia cuma mak dia tak suka kucing so dia ni sayangkan sangat kucing dia, dari kecik dapat treatment kat klinik binatang, siap ada kad rawatan lagik. So dia decide nak bagi mak aku je jaga lagipun dia tahu kitaorang satu family suka kucing. Aku saksikan la gak drama penyerahan kucing pagi tu yang penuh syahdu. Hmm sian dia.

Sejak ari tu Pok Yen stay ngan kitaorang cuma dia takut-takut. Merata dia sembunyikan diri tapi skarang dah ok skit. Dia suka kat kaum Hawa je, kaum Adam ni dia eksyen skit. Satu hari di minggu lepas, tetiba dia hilang, mak sedar dia hilang masa pas Subuh. Apalagik, kecoh la jadiknya..puas acara menggeledah umah dijalankan secara rapi tak jumpa gak. Aku tak dapat bayangkan cam mana keadaan Pok Yen masa tu. Finally mak wat satu keputusan yang memeranjatkan hehehe nak gelak pun ada, dia nak gi 'menengok' kat sorang pakcik kat Balik Pulau tentang misteri kehilangan kucing ini. Mak pegi ngan abang, kebetulan aku busy yang teramat sangat. Malam tu aku kol mak, tanya cam mana? Mak citer la apa yang pakcik tu citer, Pok Yen masih berada di dalam kawasan perumahan kitaorang, dia sedang dikurung di dalam sangkar oleh seorang kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun yang mana di rumah kanak-kanak tersebut juga ada kucing yang digantung lehernya seutas rantai. Pakcik tu cakap gak, Pok Yen akan kembali kat kitaorang, jangan risau coz budak tu udah diseru supaya mengembalikannya. Hmm misteri sungguh. Malam tu mak gi 'melawat' setiap umah di kawasan perumahan tapi malangnya tak jumpa. Sapa la nak ngaku amek kucing yang 'meletop' tu. Finally kitaorang tido dengan membiarkan pintu depan terbuka luas dengan harapan Pok Yen akan pulang.

Subuh. Di kala sibuk membuat sandwich di dapur, Pok Yen juga muncul. Haaaa balik pun! Bising dia mengeyeow (ada ke perkataan neh?) macam nak cakap mana dia pegi. Aku pun membebel la kat dia, kuar lagik umah tu pasal kena culik. Sejak ari tu Pok Yen stay dalam umah je, dengan kitaorang pun dia tak berapa rapat lagik kecuali ngan mak. So skarang ni tiap hari aku layan Pok Yen jer. Skian pasal kucing.

Pasal kura-kura plak, aku parking keta kat satu area Pulau Tikus minggu lepas, masa nak kuar parking tu jumpa la plak ngan kura-kura nak melintas jalan tengah-tengah bandar, angkat letak dalam keta, bawak balik umah. Mak bising cakap kitaorang semua dalam umah ni tahu nak membela binatang je tapi last-last dia gak kena jaga hehehehe finally kitaorang serahkan kat jiran sebelah yang ada kekura gak, skarang kura-kura dia dah ada kawan!

Dan yang terbaru pasal ular sawa. Aku sampai umah dari antar sandwich yang nak dijual kat Tanjung Bunga tetiba dengar akak jiran umah selang 1 dari umah aku menjerit, rupanya dia nampak kelibat ular kat tangga umah dia. Aku pun dengan beraninya (padahal penakut sangat, aku geli gak kat ular ni tapi aku suka tengok) pegi la umah jiran aku neh ngan pakcik sebelah umah. Skali dia kasi lampu suluh suh aku suluh di celah-celah almari, tak nampak plak. Penat geledah akhirnya jumpa la ular tu tengah menyorok kat tepi almari. Hmm usaha menangkap oleh pakcik tu bermula dan aku berusaha untuk jadi saksi kejadian hehehe, dalam hati aku bercakap, jangan suh aku nolong dah ler. Kejap je ular tu berjaya ditangkap, ular sawa batik. Besar la gak, pakcik tu selumber je pegang. Aku tak hingin nak pegang, kalo yang albino aku berani la.

Demikian tadik kisah-kisah binatang untuk siaran kali ini. Disember dah bermula, jadual aku memang padat sangat buat freelance coordinator show ngan MC, Alhamdulillah rezeki akhir tahun. Mak kata, baik ngan binatang, banyak le rezeki datang tapi tengok binatang la gak kan? Hehehehe....ok la aku nak tido.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home