Thursday, November 08, 2007

andai sekalipun ada sejuta benci ....

Yang Terhalang Kejujuranku
Dan Yang Terbilang Kesilapanku

Hari ini terasa perjalanan aku terlalu panjang. Segala apa yang terjadi aku simpulkan sebagai takdir yang telah tertulis dan aku terima dengan redhan. Bukan sekali aku dipersalahkan walaupun secara tidak nyata, dah bosan aku dengan sikap manusia seperti ini seumpama baling batu sembunyi tangan. Sungguh licik permainan yang diaturkan. Kesudahannya aku disalahkan, aku disamakan dengan orang sebelumnya. Kata-kata yang terlalu perit untuk aku terima malah untuk aku sebutkan terasa malu bagaikan berbogel di khalayak ramai - tapi itulah yang jadi pada aku. Dari perkataan hingga tindakan, semuanya telah aku alami. Dan dari orang yang aku sayang. Terima kasih atas semua ini.

Saat ini, tiada siapa yang layak untuk dipercaya. Masing-masing punya alasan untuk menegakkan benang yang basah tanpa memikirkan tentang orang lain. Aku masih di sini melihat setiap pergerakan permainan manusia seperti ini. Bukan sumpahan tapi kenyataan, umpama menggali kubur milik sendiri, satu hari kebenaran akan terbukti.

Sedih hanya Allah Yang Tahu, betapa kecilnya hati ini menatap baris-baris kata dan mengenangkan setiap apa yang dilakukan pada aku. Seharian aku bertanya pada diri aku, kenapa satu kesalahan aku dibalas dengan sejuta hukuman sedangkan aku tidak pernah menyalahkan dia atas apa yang terjadi setiap kali aku disakiti sebaliknya aku diam menerima. Mungkin ini dikatakan dunia, tidak pernah adil.

Cukup sampai sini, kenyataan itu terlalu pahit. 'Kalau boleh, saya tak nak jumpa dia lagi.' - bibir terus mengorak senyum sedangkan hati menangis. Mudahnya melafazkan kata, rupanya aku yang beria menjaga hati sebaik mungkin. Maruah aku betul-betul tercalar, sudahlah segala cerita peribadi yang pada aku terlalu memalukan dibukakan seluasnya. Entah mengapa, akhirnya aku juga jadi mangsa.
Aku anggap itu satu permintaan dan akan aku tunaikan kerana aku juga manusia biasa punya maruah dan harga diri.

p/s: hanya Dia Yang Memerhati dan hanya Dia Yang Mengetahui

0 Comments:

Post a Comment

<< Home