Wednesday, September 19, 2007

RAMADHAN

13th SEPTEMBER 2007 – HARAPAN RAMADHAN

Alhamdulillah, hari ini aku berjaya menyempurnakan ibadat hari pertama puasa di bulan Ramadhan yang mulia walaupun jadual penuh dari pagi sampai malam. Hari ini aku edarkan sample biskut kat member-member rapat. Sampai umah dah kol 2pm kelam kabut buat air jagung dengan air bancau (bandung campur cincau). Aku ngan mak start niaga kat Batu Ferringhi petang tadik. Kitaorang jual kuih ngan air, Alhamdulillah by 6pm semua abis dijual. Minggu depan aku nak start wat biskut yang orang tempah, nak buat awal skit tak nak jadi cam tahun-tahun sudah sampai nak raya pun masih wat biskut. Meniaga ari ni best sangat apatah lagi ngan kawan baik aku, namanya Eton. Dia jual nasi lauk. Hmm sempat gak tapau masakan dia, sedap gak.

Bila masa berbuka, terkenang arwah tok yang dah lama tak ada. Kalo dia ada, dia la yang sibuk dari petang menyediakan juadah berbuka. Skarang ni tapau je lauk cuma ari Sabtu Ahad kot baru mak masak.

Harapan kali ini semoga aku dapat melengkapkan Ramadhan ini sebaik mungkin, dengan izin Allah.

p/s : Semalam ada seorang yang pernah menjadi teman baik aku satu ketika dulu datang memohon maaf dan kesal dengan apa yang telah dia lakukan pada aku, hmm aku terima dengan hati yang terbuka. Pada aku, tiada manusia yang sempurna, bumi mana tiada di timpa hujan dan lautan mana yang tiada gelora. Kemaafan Dendam Yang Terindah.


18th SEPTEMBER 2007 – BERPUASA DI KOTA KERIANGAN

Dua hari di Genting Highlands dalam menyempurnakan tanggungjawab kerja. Semalam aku mengacarakan majlis berbuka puasa anjuran sebuah syarikat swasta di sebuah hotel di Genting Highlands. Tugasan ini aku terima di saat akhir. Pada mulanya aku ditawarkan kontrak sebulan untuk mengacarakan majlis berbuka puasa di mana aku perlu bergerak dari sebuah negeri ke sebuah negeri namun aku tolak memandangkan banyak kerja lain yang aku perlu beri perhatian. Jadinya aku hanya memilih 4 destinasi sahaja iaitu Genting Highlands, dua kali di KL dan sekali di Kelantan, dengan izin Allah.

Aku tiba di Genting pada Isnin petang, check in di Genting Hotel dan terus menghadiri sesi taklimat dan latihan, tak banyak yang perlu diberi perhatian kerana majlis berbuka puasa tak sama dengan majlis yang lain. Aku dilayan baik dengan crew event management dan hotel, Alhamdulillah tak ada sebarang masalah cuma hati aku tak hepi coz hp aku rosak. Ada je button yang tak bleh berfungsi dan kerap off sendiri, pening kepala aku cam nak hempas je hp ni! Finally aku wat dek je malas nak layan cuma menanti masa nak balik Penang nak antar gi Nokia.

Aku dapat 2 tiket percuma menonton pertunjukan antarabangsa FLY kat The Pavillion, show tu memang best, teruja sangat. InsyaAllah ada peluang aku nak tengok lagi. Tapi part yang syok tu bila tarian opening lagu Visit Malaysia kuar penari kebudayaan campur ngan mat saleh nari sama, fuhh bangga siot! Dorang pun bleh nari tarian kita. Pendek kata show malam tu memang xtravaganza lah! 16-25 November karang ada Pertunjukan Magic @ Genting, aku cadang nak gi sana lagi nonton FLY n tengok Magic (semua ahli silap mata terkenal dunia akan berkumpul)

Seperkara lagi yang aku nak kongsi pengalaman tentang seorang kenalan baru yang aku kenal kat sana, walaupun sempat berbual hanya tak sampai setengah jam, aku sedih sangat sangat tapi aku wat cam tabah je. Namanya Syukran bertugas di Genting dah masuk 3 tahun, mulanya topic kerja sehingga masuk bab penyakit (aku pun tak tahu cam ner kuar pasal penyakit neh). Bayangkan, usianya 23 tahun. Disahkan menghidap penyakit buah pinggang tahap kronik dan hanya menantikan masa untuk menemui ajalnya kerana kata doctor, penyakitnya itu dah sampai ke tahap kronik! Dan dia menyatakan perkara itu dengan selamba pada aku, tanpa ada risau di wajahnya sedangkan aku waktu tu rasa cam buah pinggang aku yang bermasalah. Aku baca surat pengesahan doctor yang senantiasa di bawanya itu atas urusan kecemasan jika ada. Aku tanyakan tentang proses penggantian buah pinggang, skarang ni macam-macam bleh buat tapi dia kata biarlah dia melalui semua ini, mungkin ini suratan idup dia. Aduh, bagi aku dia cam putus asa. Aku cuba nak push lebih skit agar dia berusaha, katanya lagi kalau dia mati nanti, ada insuran akan cover so duit tu bleh buat belanja mak ayah dia kat kampung dan adik-adik dia yang nak sambung study. Aku mati akal. Tak ada perkataan lagi yang mampu aku ucapkan sedangkan aku amat berharap agar dia berusaha untuk membantu dirinya sendiri. Bukan aku saja yang mendengar luahan hati dia tapi ada kawan-kawan dia yang lain, semuanya tergambar sedih . Syukran terlalu kurus dan teramat tabah dengan ujian yang menimpa dirinya. Sering aku merungut kenapa aku sering diuji Ilahi dengan pelbagai macam dugaan dan cabaran sedangkan ada insan lain yang lebih menderita tapi jauh lebih tabah dari aku. Ya Allah, sesungguhnya aku terima semua dugaan dan ujian dari Mu dengan penuh redha.

Perjalanan pulang ke Penang petang tadi penuh dengan pelbagai persoalan yang ada dalam kepala aku ni, antara hp aku rosak, tempahan biskut yang menjangkau puluhan ribu, niaga kuih sebelah petang, kisah di Syukran, ishk memacam lagi. Banyaknya yang ada dalam kepala! Esok pagi nak ke Nokia nak baiki secepat mungkin hp aku ATAU kalau dah teruk sangat aku nak beli baru je ujung minggu nih!

p/s : HIDUP…bermacam cerita

0 Comments:

Post a Comment

<< Home