Thursday, May 17, 2007

mari mari tuan hehehe ....

Isnin (14th May 2007) – LONTARAN JIWA

Malam. Aku kecewa dengan pandangan-pandangan sinis mereka yang dekat dengan aku. Ada yang berkata begini, ada yang berkata begitu. Dalam bulan ni, mcm-mcm cabaran dan penghinaan yang aku terima. Aku masih kuat dengan segala harapan yang aku pikul. Hmm benarlah masa senang semua ada di sekeliling kita tapi bilamana susah apa saja yang kita lakukan jadi serba tak kena pada sisi orang lain. Dalam baik aku dipermainkan segala perasaan dan tindakan. Sedangkan aku hanya mampu melalui sebahagian jalan kehidupan ini dengan sabar, hanya ini yang aku ada. SABAR. Aku mahu buktikan pada mereka ini, jangan sesekali bercakap mengikut rasa. Aku jua manusia yang ada jiwa. Hormati aku sebagaimana aku menghormati kalian. Tuhan, dengarlah lontaran jiwa aku yang senantiasa bergelora, tak siapa yang tahu, hanya diriMU.

Malam ini juga aku terima beberapa SMS dari insan-insan yang sering aku berkongsi rasa. Jauh dari pandangan mata tapi dekat senantiasa di hati aku.

Adik, semakin banyak ujian, semakin dekat diri kita dengan Allah. Inilah ujian dariNya kerana Dia sayang pada kita. Alhamdulillah kita berada dalam golongan yang mendapat petunjukNya – AKAK Z

Itulah risiko kalau kita nak berada di atas, akak pun dah penah go thru dah benda ni semua, tu semua dugaan untuk kite, yang penting jangan putus asa dan yang paling penting jangan tinggal solat dan berdoa mintak pertolongan dari dia – AKAK BUNNY

Z, setiap orang ada cara sendiri untuk cari nafkah, mana la nak salah kalau niat kita baik, jujur. Fazi memang faham sangat mcm mana perasaan Z skarang,kadang-kadang memang orang mcm ni can really put U down. Depa ni tengok cara luaran jer. penat lelah nak usahakan kerjaya kita tak siapa yang nampak. For me, there is nothing wrong kalo kita nak usahakan apa yang kita suka. Kalo Z orang yang into showbiz, so what? U’r good at wat U are doing. Banyak yang Z dah kecapi dalam usia yang muda ni. What should matter to U is what U want, what U get out of this! Ni kehendak Z, don’t let this kinda people effect us. Fazi kenal Z dah berapa tahun, dah 5 tahun. From someone who rides moto Jaguh, keja kat Epic dengan gaji RM900 hinggit jer, NOW look at you! U actually make me proud U know! Tak ke Z bangga dengan apa yang Z dah usahakan selama ni? Peduli apa kata orang yang pandang rendah kat kita. Z, for me, apa yang Z buat memang tak der apa yang nak dipandang serong. Niat-niat Z memang jujur. Especially when U told me Z ada niat nak antar mak abah gi haji. This really great. Orang-orang yang pandai cakap ni mcm yang Z cakap ni memang dasar cemburu. Sebab hati dorang busuk. Wat biz smata nak menunjuk, nak challenge. Bila dah gagal, tak berjaya, mula nak kutuk orang. Apa la orang mcm ni kan! U know who U are and wat U want and thats all the matters. Bila Z bagitau yang kawan yang penah keja ngan Z tikam Z dari belakang, memang Fazi sedih terpikir pasal tu. I know how it must hurt U. Tp ingat Z, orang yang ada niat buruk, Allah Taala akan bagi banyak lagi nanti, apa yang dimiliki tak akan kekal. Orang wat kita sakit hati, tawakal je la. Tak lama mana depa nanti terima balasan. U keep Ur chin up ok! Jangan worry sangat pikir apa yang orang pikir pasal kita. Tanggapan negative dorang tu memang tak penting Z! Z usaha selagi mampu, be hepi ok dear! Banyakkan berdoa pada Allah Z, sure Z tak akan dihampakan. Z jangan terpengaruh dengan orang-orang yang bleh make U down. Usaha Z, U still have long way to go! Allah will always be with U – FAZI

Aku betul-betul terharu dengan SMS yang aku terima malam ni, sekurang-kurang nya aku tahu masih ada insan yang sudi mendengar keluh kesah aku. Hidup ini memang satu perjalanan panjang jika terisi dengan segala macam ujian kehidupan dan aku sedang melaluinya.

Dengan izin Allah, aku mahu buktikan sesuatu dan aku yakin dengan usaha aku!




Ahad (13th May 2007) – PERMULAAN SEBUAH AKHIRAN

Last week masa aku merayap kat Gurney Plaza, aku ke MPH (suka sangat lepak dalam ni, kalo la MPH ni perpustakaan umah aku kan besh!) Seperti biasa aku ke Galeri Buku Motivasi, mata aku tertarik pada novel grafik karya AIE (Seorang pelukis ilustrasi, kartunis dan juga penulis muda yang berbakat cukup dikenali dewasa ini. Bermula sebagai kartunis dan sudah hampir 15 tahun bergiat di dalam bidang karya kreatif, beliau mempersembahkan sebuah siri novel grafik ‘AKU DAN SESUATU’ berkisar tentang kehidupan masyarakat yang penuh konflik, kasih saying, persahabatan serta nilai-nilai murni keharmonian. Tampil dengan gaya ilustrasi tersendiri yang lebih mantap mengukuhkan lagi namanya sebagai pelukis grafik yang hebat pada zamannya.

Aku skarang ada 3 novel grafik dari 5 yang berada di pasaran. Setelah membaca novel yang pertama, aku btol-btol jatuh cinta dengan penceritaan dan lukisan dalam novel ni, macam hidup jer! Ada satu ayat yang buatkan aku tertarik kerana kena dengan apa yang aku lalui skarang ni!

Cukup la apa yang aku dah terima skarang. Ikutkan hati nak saja aku lebamkan muka diaorang tu tapi nampak bodoh la aku ni. Lagi kuat alasan dorang nak singkirkan aku. Musuh-musuh aku memang tunggu peluang je aku buat silap. Mcm-mcm cara diaorang buat. Esok kalau dah habis ikhtiar, main cara kasar la pulak. Malas aku nak layan. Baik aku kuatkan kesabaran dan iman aku.

Cuma satu benda yang aku tak puas hati, kenapa nak tutup periuk nasi aku? Aku harap diaorang ada alasan yang kukuh nanti bila jumpa aku.

Moga-moga dapat hidayah le atas apa yang diaorang dah buat. Esok-esok kita tak tau hari sapa pulak. Tak semestinya diaorang menang selama-lamanya! Ada pulak yang sanggup aniaya diaorang jugak satu hari nanti. Mungkin lebih teruk dari apa yang ditanggung oleh orang yang diaorang aniaya skarang ni.

Aku tak doakan sampai ke situ la kan….tapi harus diingat….roda tu berpusing.

p/s : roda tu berpusing wahai kengkawan!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home