Tuesday, May 08, 2007

dengar ini cerita ...

Selasa (8th May 2007) - SPIDERMAN

Semalam, 7th May 2007, birthday Angah. Aku kuar ngan Syafiq, Angah dan Dik Wan gi nonton Spiderman. Tak la teruja sangat nak nonton, maybe coz tak berapa suka sangat berbanding Spiderman hehehe …..

Actually aku agak keletihan kemarin coz jadual penuh dari awal pagi tapi hari ni saja nak raikan hari lahir Angah so aku kuar la. Dan acara tontonan bermula…tak ada apa yang menarik sangat kecuali apabila tiba satu part bila mana Spiderman tu bual ngan aunty dia tentang kematian uncle dia. Ada sesuatu yang menarik perhatian aku, maksudnya lebih kurang gini…

“tak guna ada dendam dalam hati kita kerana dendam itu lah yang akan menjadi racun dan memusnahkan diri kita kelak”

Haaa….aku tertarik sangat dengan ayat tu, memang btol pun. Kalau nak diikutkan rasa dendam dalam hati aku ni sure dah lama penuh. Aku btol-btol tahan sabar dengan apa yang diperlakukan oleh bekas rakan kerja aku dulu ni, saat skarang dia sedang bergembira dengan ‘kejayaan’ nya sendiri, tahniah la tapi akan lebih sempurna kalau kejayaan skarang adalah hasil usaha sendiri kan bukannya ‘mencuri’ sesuatu dari usaha orang lain. Malah menggunakan segala kaum kerabat yang ada untuk menakluki pasaran dan tak lupa juga ‘orang kuat’ yang senantiasa memanaskan keadaan, tahniah kerana punya batu api yang senantiasa bergelora. Terselit di hati aku mahu melihat batu api itu yang akan memakan dirinya sendiri. Itu namanya dendam. Maka aku tamatkan di sini. Biarlah mereka dengan dunia mereka walaupun aku terseksa.

Awal pagi tadi aku dapat panggilan dari Aunty Mahani, kitaorang berbual hampir sejam. Actually aku banyak semangat dari dia. Katanya aku tak payah nak rasa kecewa, down dan segala macam coz baginya ini adalah sebahagian kecil asam garam permainan manusia sedangkan dia lagi la, kerugian juta-juta ringgit Malaysia tapi masih mampu berdiri. Hmm btol, aku banyak belajar tentang semangat dari Aunty. Tapi aku masih kecewa gak, mereka jadikan aku btol-btol di bawah supaya aku merasa kecil, kecil, makin kecil dan terus lenyap TAPI aku mahu berpesan, JANGAN MIMPI! Kerana semangat aku masih kental.

Tak selamanya kita berada di atas.

Ahad (6th May 2007) – MARI BELAJAR TENTANG TUBUH

Aku, seorang lelaki dengan ketinggian 180cm. Berat? Hmmm sensitive btol lar, semuanya bermula kira kira enam bulan yang lalu, sebelum ini berat aku 75kg, sesuai dengan ketinggian aku walaupun aku masih nampak cam kurus masa tu – kata sesetengah orang. Actually aku pun suka berat ngan tinggi aku masa tu TETAPI (tanpa aku sedari) berat aku pernah menjangkau 120kg! Hmm itupun kata orang aku nampak OK je coz aku tinggi tapi bulan lalu kira-kira dua minggu sebelum hari lahir aku, telah aku sedari sumthing wrong ngan diri aku sendiri bilamana berat badan aku ketika itu ialah 100kg.

Dada aku mula sakit-sakit, sering terjaga waktu malam, aku cepat penat, fikiran kerap runsing hmm memacam lagi la sehinggalah aku membawa diri ke Hospital Balik Pulau di satu pagi tuh! Tekanan darah di ambil – TINGGI. Dengan separuh bogel aku dipasangkan wayar wayar di dadaku yang tak ada muscle ini termasuk ibu jari kaki ngan tangan (macam lawak pun ada) Pemeriksaan jantung katanya – NORMAL. Hmm doc cam bising coz aku high blood pressure katanya, aku cam tak caya jer. Esoknya aku dating lagi – pemeriksaan darah untuk diuji. Esoknya ke sana lagi untuk result – KEPUTUSAN jeng jeng jeng aku diberi masa sebulan untuk kembali menjalani pemeriksaan yang lebih tepat.

Mulai saat itu aku merasakan yang aku ni tak sihat, walaupun dari luar orang nampak badan aku ni cam sihat walafiat tapi aku lebih tahu badan aku cam ner makanya aku mula control makanan, selama ini aku tak control langsung, minyak, lemak, manis segala macam masuk dalam mulut aku, mujur la Tuhan kasi mulut satu. Aku banyak minum air, amalkan diet seimbang. Hari ini setelah hampir sebulan, aku lakukan pemeriksaan sekali lagi, berat badan aku skarang 91kg, kehilangan 9kg. Alhamdulillah, badan makin segar.

AKAN TETAPI ada sesuatu yang lebih penting yang mahu aku kongsi – HERBALIFE.

CLINT GRIMBERG – dialah yang membuka matahati aku tentang badan yang sihat, hasil pemeriksaan dan penerangan selama hamppir dua jam, maka terbukalah fikiran aku yang kusut ini tentang apa sebenarnya badan yang sihat! Terasa banyaknya ilmu yang aku perolehi dalam masa yang singkat itu. Aku dapat tahu tentang tulang aku, lemak aku, berat yang berlebihan yang terkumpul dalam badan aku, kandungan air dalam badan aku, memacam lagi la. Rupanya stress aku selama ini yang menjadi penyumbang kepada peningkatan berat badan. Banyak lagi pendedahan saintifik yang dia kongsi ngan aku.

Minggu depan aku akan mula amalkan HERBALIFE – Weight Management Programme. Selepas sebulan dari itu akan aku dedahkan lagi rahsia kejayaan misi aku ini kerana program ini dilindungi oleh MONEY BACK GUARANTEE. Aku mahu berat badan yang unggul dan juga berkualiti. Bagi korang yang sedang berusaha menurunkan berat badan, hati hati dengan segala iklan dan produk yang dijual di pasaran. Utamakan produk yang menggabungkan herba dan nutrisi macam Herbalife (promosi ke?)

Seperkara lagi, bagi korang yang stay sekitar Penang, yang nak dapatkan penerangan lengkap tentang badan korang melalui soal jawab dan ujian secara PERCUMA, contact aku. InsyaAllah aku akan bagitau kat Mr Grimberg tu, dia sporting giler. Especially bagi korang yang merasakan badan korang berisi lar!

2 Comments:

Blogger adieha said...

This comment has been removed by the author.

9:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wahai adieha.. jgn la potong lain bisnes orang.. dia customer Mr. Clint! MR. Clint seorang yang baik dan dia yang menjadikan saya berpendapatan seperti Dekan universiti walaupun saya hanya pelajar tahun pertama diploma..

9:03 PM  

Post a Comment

<< Home