Tuesday, January 30, 2007

PESTA FLORA 2007

Aku dapat event ni lebih kurang dua minggu sebelum berlangsung acara kemuncak Pesta Flora 2007 iaitu Perarakan Kerete Berhias, dalam tempoh tu la kena cari 6 Artis Budaya, lagu tema yang sesuai untuk 3 minit, pemilihan costume dan konsep bunga. Geram gak jadinya, organizer dah tahu awal tapi bagi keja last minit. Aku ambik gak event ni coz aku tak penah handle menda cam ni, anggap je sebagai cabaran.

KHAMIS - bertolak pagi dari Penang guna keta aku ngan keta Sham, aku bawak 4 je Artis Budaya dari Penang, baki lagi 2 aku nak ambik budak Akademi Seni Kebangsaan. Sampai kat area Bangi dah tengahari, kitaorang lunch kat kedai mamak jer. Hotel plak penuh. Aku call Encik Hamid, GM Hotel Residence, Uniten. Dulu aku penah stay sana more than 1 month untuk Penang Food & Cultural Promotion. Encik Hamid ni baik orangnya, tak der jurang atasan ngan bawahan. Katanya bilik semua dah penuh tapi tak per dia dapatkan bilik untuk aku gak, finally dapat la jugak 4 bilik. Check in dah kol 3 petang, mandi rehat jap je, kol 5 petang semua move ke Putrajaya untuk sesi latihan. Mulanya ingatkan latihan memasing je petang tu rupanya malam ada latihan perarakan la pulak nak timing masa untuk siaran langsung ari Sabtu karang, punya la tension jadinya. Penat tak abis banyak plak nak kena harung karang!

Malam tu sampai kat hotel dah tengah malam, masuk bilik ada burger 10 biji, Aeyn kasi. Aeyn ni staff Residence, dulu dah lama kenal so dah jadi erat mcm sedara sendiri. Ingat lagi masa birthday dia kitaorang semua kat sana so dia jemput gi umah makan nasi lauk sambal udang besar, punya la sedap. Dah lama tak jumpa dan kali ini ada kesempatan.

JUMAAT - Awal pagi pas sarapan aku, Syafiq, Ella ngan Aya move gi Setiawangsa, pejabat Auntie Mahani, kitaorang ambik kasut, bunga dan headgear untuk digunakan esok. Auntie sponsor sumer. Alhamdulillah. Balik hotel siap gi solat Jumaat pastu makan nasi kat bilik, Aeyn bawak sambal udang lagik! Hmmm sedapnya.

Malam tu kembali ke Putrajaya, sian dancers. Dorang dah siap awal lagi, rupanya sesi persembahan penilaian hakim kol 12 tengah malam. Macam macam rupa dah jadi, makeup semua dah cair. Macam-macam gelagat penari dapat aku tengok malam tu.

Aku sendiri kat bawah pokok kat area parking lot. Aku terkenangkan zaman aktif sebagai Penari dulu, ntah apa salahnya slalu je nama penari akan di pandang rendah. Aku akui ada penari yang sifat dan sikap dorang kurang enak dilihat tapi aku bukan seperti itu dan kenapa aku juga harus dihukum di mata masyarakat. Yang aku tahu dalam diri aku ada minat yang mendalam kepada seni tari, itu saja. Dan apa yang aku lakukan sekarang hanyalah saki baki minat yang tertinggal. Insan terdekat dengan aku sendiri memandang bidang ni dengan pandangan lain. Aku jadi bingung kerana aku tak mampu mempengaruhi pemikiran mereka. Biarlah...Allah itu melihat apa yang ada di bawah kuasaNya.

Sampai hotel malam tu dah hampir 2 pagi. Kol 4 pagi semua dancers dah bangun makeup dan siap. Aku bangun kol 5.30 pagi. Mengantuk teramat. Tolong dorang siap dan kitaorang move kol 7.30 pagi terus ambik position. Aku berdiri betol-btol berhadapan dengan pentas di Raja, hope dapat tengok dengan jelas. Satu persatu kontinjen lalu kat depan, menarik sangat! Kekadang tengok live cam ni walaupun terpaksa berhimpit best jugak! Kebanyakan negeri bertanding bawak at least 20 dancers tapi Penang ada 6 dancers je hehehhe aku sian gak kat diri aku ngan dancers coz hilang keyakinan tapi nak buat cam ner, budget Penang kureng agaknya! Sampai part Penang aku dengar Mahathir Lokman announced Penang won Hadiah Utama, aku punya hepi sangat sangat. Alhamdulillah penat 3 hari ni berbaloi la. Dancers punya performance so great! Dapat lihat kepuasan di wajah dorang. Lepas parade kitaorang tak nunggu lama, terus balik hotel.

Sampai hotel trus packing apa yang patut n pengsan. Kol 3pm baru move dari Bangi balik Penang. Perjalanan yang memenatkan sangat, dari Bangi nak kuar highway kitaorang sesat hampir 2 jam, sabar jer la. Tapi yang nyatanya pengalaman ini terlalu berharga untuk aku.

p/s : ada sesuatu yang aku belajar dari trip ini. Aku kenal siapa namanya manusia.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

i was there. i like penang's performance. i had a post in my blog on the floral day, and i think i've said there that i really like penang's performance. so u r the man behind all the good,very good performance. congrats!

12:09 PM  

Post a Comment

<< Home