Tuesday, September 12, 2006

Untukmu DILLIEA ..... CHEESE CAKE

Hmm, lama benar rasanya aku tak jenguk blog aku, pastinya aku alasan konkrit iaitu SIBUK GILER BABAS, aku semakin sibuk mengendalikan produksi aku sendiri yang aku asaskan dengan Aisye dan InsyaAllah pas raya karang jika segalanya berjalan lancar, aku akan punya pejabat sendiri, usahawan baru. Moga segalanya berhasil...dengan izin Allah.

Aku nulis blog ni pun sebab terpanggil dengan komen Dilliea kat blog aku yang mintak kongsi resepi kek cheese, hmmm resepi yang aku dapat kat net ni kiranya yang paling simple la kategori Cheese Cake tapi aku dah buat, memang sedap!

Untukmu Dilliea, resepi Cheese Cake.

Bahan-bahannyer:
250g cream cheese (aku beli kat Giant)
200cc plain yoghurt
2 sudu besar jus lemon
3 sudu besar tepung rose atau tepung gandum
2 biji telur
90g gula

Cara-caranyer:
1. Panaskan ketuhar 170 darjah
2. Campak sumer bahan, blend sampai jadik cream.
3. Masuk dalam loyang kemudian bakar 40-45 minit (budget time gak la)
4. Bila dah sejuk, kuarkan dan sejukkan jap, simpan dalam peti sejuk semalaman. Esoknya baru makan, baru la rasa sedap!

Hah! Simple kan? Sure jadik la, kalo tak jadik gak ntah la! Hehehehe...Selamat Mencuba!

p/s : kawan aku nama Fazi pun teringin nak wat kek! Ha, apa lagi wat la!

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

akum :-) elo!! wahhh terkejut nyer bila bukak ur blog hari nie ternpk my name and the resepi...after leaving the comment haritu, saya check jugak everyday tp takde...so saya fikir, saper la Dilliea nie utk putera bagi resepi...besides, you don't know me,why bother to give the resepi...but today, I was proven wrong... you just made my day!! Thanks a lot!! rasa dihargai sebagai pembaca hehe...just nak double check...what do you mean by 200 cc plain yoghurt? cc tu apa ek? mcm bunyi motosikal plak or mmg saya jer tak tahu ada sukatan cc? hehe.. again, makaseh byk22...insyallah satu hari saya akn try buat kek nie :-)

7:59 AM  
Blogger lelaki di dalam cermin said...

CC? macam motor la pulak! Hehhee sukatan gak tu untuk yang berbetuk cecair, alah beli je sebotol kecik yoghurt tu, sonang jer! Try la buat, sure menjadik! Sori la saya sibuk sangat tu pasal tak dapat reply ari tu!

9:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Okie dokie thanks for the info :-)

9:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

ermmmm, di blog kepunyaan seorg lelaki ada resepi kek, impresif btl laaaa :D....

slalu kalo msk blog org lelaki nie yg ada citer pasal kete, pasal motor, pasal keje, pasal awek jer... tp nie ada resepi, ala2 chef hebat gitu, hikksss....

well, i sajer wat lawatan jap kt blog nie, nice.... salam kenal..

9:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

ala, citer moto keta sumer dah bohsan la, sesekali citer masak plak, asik makan kalo tak to masak tak besh gaks KASIH ....

10:10 PM  

Post a Comment

<< Home