Tuesday, September 13, 2005

seribu bintang



Semalam aku lihat seribu bintang di dada malam, dah lama aku tak tengok pemandangan cam ni, rasa tenang sangat, aku tido lewat semalam, actually sejak petang kelmarin aku tak der mood, ntah pasal tapi hati aku tak setenang selalu, teringat aku pada Sham yang banyak membimbing aku especially soal kehidupan seorang Muslim, dia lain dari yang lain, insan yang menghormati insan lain. Sejak awal aku menyertai dunia seni persembahan, dah macam-macam orang yang aku jumpa, ada yang memberi sokongan ada yang tidak, kebanyakannya memandang hina bilamana tahu aku bekerja dalam bidang ini, kononnya penuh dengan dosa segala. Aku tahu bidang sebegini mendekatkan aku dengan gejala negatif tapi aku juga tahu batasan diri aku. Bilamana aku kenal Sham, dia seorang yang terlalu sederhana, bagi aku hidupnya lengkap sebagai Muslim sejati, tutur katanya tak lekang dari kalimah syukur dan puji untuk Allah, dia juga sering sms aku tentang kehidupan di bumi Tuhan ini. Mulanya aku tak yakin dia akan menerima insan seperti aku ni tapi sangkaan aku meleset, dia sendiri banyak menyokong kerjaya seni aku, katanya lakukan pekerjaan ini seikhlas mungkin, yang paling penting adalah nawaitu kita dan jangan lupa tanggungjawab pada Pencipta. Aku betul-betul terharu. Dan yang lebih membuatkan aku tertanya siapa dia, sampai saat ini kami belum pernah bertentang muka, hanya sms yang mendekatkan persaudaraan kami. Seingat aku sudah hampir 5 tahun.....inilah anugerah Allah sebenarnya. Andai semua insan seperti Sham, aku yakin semua manusia di bumi ini pasti menghargai dan menghormati satu sama lain.

Dulu, hidup aku banyak sangat tekanan, Sham slalu menasihatkan aku supaya bangun solat tengah malam pohon Allah memberikan aku ketengan dalam kehidupan, Alhamdulillah aku lakukan cadangannya tu, aku tenang sangat. Sham slalu nasihatkan aku agar memohon ampun dari Allah dan memaafkan insan yang pernah menyakiti aku setiap malam sebelum aku tidur. Katanya baru la esok pagi bleh jadi manusia yang 'clean n clear' hehehe....

Kelmarin, nafas aku rasa sesak. Aku tak tahu kenapa dalam otak ni mcm ada banyak perkara yang nak difikirkan sedangkan aku hepi sangat melalui hari-hari kebelakangan ni. Sampai Subuh aku duduk di buaian di depan rumah.
Aku suka lagu ini dan aku rasa inilah yang bermain di jiwa aku saat ini.

ingin ku pergi jauh darimu
agar ku kenal erti rindu ini
ingin aku menyelami jiwamu
agar ku kenal dirimu kasih

ingin aku membenci dirimu
tapi kebencian tiada padaku
walau apa yang kau sangkakan
aku tetap cinta padamu

telah lama ku hidup melara
telah ku gagal dalam bercinta
kini kau datang dengan seribu bintang
bintang yang dulu sembunyi
bintang yang tiada bererti

kalau kau sudi menyentuhi hatiku
aku kan selalu dekat padamu
tapi jangan kau hanya cuba
untuk mempermainkan cintaku

jangan permainkan cintaku

1 Comments:

Blogger hisyam abbas said...

sekeping hati dibawa berlari....

1:38 AM  

Post a Comment

<< Home