Tuesday, August 10, 2004

dari jiwa yang terluka

Manusia memang tak pernah sedar diuntung, segala kasih segala sayang yang pernah aku berikan dibuat bagai air yang mengalir. Kalau waktu ini aku merindu-rindu semua kenangan sedangkan dia terus enak dibuai kemewahan yang ditawarkan. Sebagai balasan? Apa yang diberikan? Pastinya sekujur tubuh yang masih muda, yang terunanya hilang entah kali ke berapa. Tapi aku tahu itu yang dia mahukan, kepuasan nafsu untuk diri sendiri.

Kemarin, suara seorang teman yang menyatakan orang yang aku sayang satu ketika dulu kini sedang ‘dibela’ oleh teman kawan aku juga membuatkan hatiku terasa bagai dibelah halilintar. Cerita cerita ‘jijik dan geli’ menembus ruang telinga aku. Dan aku tahu dia memang orangnya, mencari semua itu ; harta, kesempurnaan, nafsu dan segalanya! Dalam jiwa aku muncul sedih, pedih, kecewa dan ntah apa apa, semuanya kerana satu ketika dulu telah aku yakin yang aku telah mengubah kehidupannya ke arah yang lebih sempurna tapi nyatanya aku dah lama tertipu dengan lakonannya yang begitu hidup tak tertanding rasanya.

Semalam aku bermimpi, dia datang dengan wajah kesal memohon maaf sambil memeluk aku dan meminta aku kembali padanya, dan itu sekadar mimpi, aku tahu dia bukan mahukan aku lagi sebaliknya jika berpeluang mahu terus lari jauh dari aku, teringat lagi kata kata makinya menghina aku : itu yang aku dapat setelah hampir lima tahun menghamba diri pada seorang insan yang aku sayangi.

Perjalanan ini belum tamat, bukan doaku untuk melihat kejatuhan dirinya tapi sekurang-kurangnya akan ada satu hari dia menoleh kembali aku di sini : melihat betapa bertuahnya dirinya satu ketika dulu dengan aku yang terlalu menyayangi.

Tuhanku, bantulah aku, tenangkanlah jiwa ini yang terlalu banyak gelora.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home