Saturday, January 22, 2005

Harga Sebuah KEHILANGAN

Majalah 3. Yang aku saksikan sebentar tadi adalah harga sebuah kehilangan, erti sebenar penderitaan anak anak Acheh yang kehilangan kaum keluarga, sebahagian dari mereka ditempatkan di Kota Medan buat sementara. Di sana mereka diberikan ilmu agama oleh sukarelawan yang bertugas. Kota Medan mengembalikan ingatan aku sewaktu di sana dulu. Aku lihat di sepanjang jalan deretan rumah rumah usang dengan penghuninya membayangkan kemiskinan pada raut wajah masing-masing sedangkan aku masih punya segalanya namun sering juga tersungkur dengan erti kata ‘kesederhanaan’. Malapetaka Tsunami 26 Disember, sepatutnya aku di Phuket, Thailand, menantikan saat tibanya tahun baru. Tapi aku tangguhkan dahulu kerana lebih ingin ke Medan, Indonesia. Namun, segalanya berubah. Rupanya gerak hati aku menyelamatkan aku dari segala kemungkinan. Tengahari Ahad itu sedang asyik menikmati makan tengahari di Casuarina Beach Hotel, Tsunami yang datang dari jauh aku lihat sebagai ‘indahnya ombak putih’. Rupa-rupanya bila semakin dekat yang di depan aku adalah kehancuran, mujur segalanya selamat. Dia memperlihatkan aku kekuasaanNya.


Menyaksikan kemusnahan di depan mata, melihat mayat bergelimpangan di jalan raya membuatkan aku antara yang bagai ‘sakit jiwa’. Mana tidaknya, sesuatu yang tak pernah menjengah ruang fikiran tapi kini di depan mata. Ya Allah, ujian apakah ini? Hari demi hari aku melihat diri aku sendiri, rupanya jauh aku berjalan seakan lupa kebesaran Tuhan, terasa diri ini kerdil benar di sampingMu Ilahi.


Wajah wajah pilu anak-anak Acheh berlegar di ingatan, bagai mereka mahu aku di sana di samping mereka berkongsi derita. Insafnya aku pada kejadian Tuhan, sekurang-kurangnya aku masih di sini mengecapi nikmatMu Ya Allah berbanding mereka yang entah di mana masa depannya. Apa yang mampu aku korbankan hanyalah sekalung doa dan harapan jauh di sudut hati agar masa depan mereka lebih bererti.


Kala itu langit cerah menongkat dunia
Kala itu awan biru tak terkata indahnya
Kala itu manusia asyik dan leka
Dan bilamana lautan memuntahkan isinya
Tergambar semua kekuasaan Maha Esa


Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya aku merasa malu padaMu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home