Thursday, July 22, 2004

milan acosta

SIBUK – hanya itu perkataan yang boleh aku gambarkan dalam masa dua hari ini, bukan kesibukan bekerja sebaliknya kesibukan ‘jalan-jalan’.  Tanpa di rancang, Milan Acosta teman dari Sydney Australia datang secara tiba-tiba, mahu bercuti di Malaysia katanya.  Dari Bali (19 Julai) trus ke Penang dan tadi (22 Julai) baru saja aku hantar dia ke airport untuk penerbangan ke Bangkok!  Hmmm…jalan sakan mamat ni!  Kaya?  Bukan itu yang mahu aku katakan di sini tapi keikhlasan dalam perhubungan, aku jadi macam mimpi kerana masih ada orang seperti dia yang tahu menghargai perhubungan jarak jauh seperti kami (dah dua tahun aku kenal dia dan pertama kali berjumpa)  Singkat tapi tepat – dia seorang yang mudah  mesra, peramah, sopan dan paling aku suka, sederhana!  Kami berhubung hanya menerusi email dan telefon.  Dan itu sudah mencukupi untuk kami mulakan detik persahabatan.
 
Jika orang Malaysia mengada-ngada di negara sendiri, tidak bagi dia di rantauan orang malah kawan-kawan aku jadik suka plak malah ada yang terlebih suka bila aku kenalkan dengan Milan.  3 malam cukup untuk aku ‘melihat’ sesuatu yang ada dalam diri Milan.  Dia mahukan teman, dahagakan kasih sayang yang menurutnya semakin sukar di cari, kasih terlalu agung kerana datangnya dari hati yang dianugerahkan Tuhan pada manusia.  Biarpun dipisahkan agama, di jiwanya penuh dengan nilai insan yang aku rasa terlalu berharga. 
 
Milan baru sahaja pulang.  Aku mahu cari ‘MILAN’ di Malaysia.  Sukar…tapi tidak mustahil rasanya.
 
Masih aku ingat lagi semalam dia terlalu gembira bila aku hadiahkan dia sepasang Baju Melayu berwarna kuning lengkap songket emas, songkok dan sepatu.  Katanya itulah hadiah yang paling istimewa dalam hidupnya.  (mungkin setakat ini)  Lagaknya bagai anak teruna mahu ke majlis akad nikah.  Aku senyum sendiri, teruna Malaysia belum tentu menghargai nilai budaya sendiri, sudah lumrah agaknya budaya kita lebih dihargai masyarakat asing.
 
Kata Milan tadi dia punya ramai teman tapi tak akan sama seperti aku!  Janjinya akan kembali ke sini kerana dia ‘tertinggal’ sebuah kenangan yang tak akan dia lupakan. 


Semoga ada usia untuk aku kembali bersua dengan dia – MILAN.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home