Sunday, July 18, 2004

Dia - yang telah pergi dan tak akan kembali ...

AL FATIHAH – hanya itu yang mampu aku hadiahkan buat seorang kenalan kepada kenalan aku.  Tak mampu aku untuk menziarahi jenazahnya, tak ada daya untuk aku lihat sekujur tubuh yang kaku tanpa nyawa.  Hari ini seorang lagi insan pergi menyambut panggilan Ilahi.  Seorang lelaki, seorang penuntut IPT, berusia 20 tahun (maut tidak mengenal usia) menemui ajal dalam kemalangan jalan raya.  Dia telah pergi dan kita masih di sini – tanpa sedar untuk melihat sejauh mana perjalanan yang telah kita tempuhi.  Seharian aku melihat diri aku yang penuh kekurangan, hari ini terasa insaf atas apa yang telah aku lakukan tapi esok?  Berat sungguh dugaan Tuhan.  Dibekalkan kita sekeping hati untuk kita melalui sebuah kehidupan dengan penuh perasaan tapi kita seolah semakin lupa dari hari ke hari kita jauh dihanyutkan nafsu yang tak berpenghujung.  Aku tahu aku adalah antara insan yang terpilih untuk menerima ujian Allah.  Tapi sejauh mana rasa kesedaran ini yang esoknya akan hilang entah ke mana.
 
Bayangan wajah wajah orang tersayang yang telah bersemadi mula hadir di fikiran.  Aku bisu.  Harapnya bukan setakat hari ini aku sedar kekurangan diri ini.

 AL FATIHAH untuk mereka.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home