Monday, July 19, 2004

Biarkan aku ....

Monday Blues tapi aku suka Monday.  Mungkin sebab aku suka bekerja dan memang jenis tak boleh duduk diam.  Sebab apa aku tak bleh duduk diam ek?  Hmm…panjang ceritanya.  Satu waktu di hari majlis perkahwinan si dia, awal Subuh lagi aku dah keluar dari rumah.  Percintaan 3 tahun lenyap dalam satu hari saja.  Aku percaya qada dan qadar Allah tapi aku juga percaya bertepuk sebelah tangan tak mungkin berbunyi. Katanya dia terpaksa mengikut kemahuan keluarga. Aku faham …  siapa aku.  Seorang lelaki yang baru tamat pengajian tanpa pekerjaan.  Masih mencari arah dan haluan tapi hari ini aku bangga dengan kehidupan aku – sekurangkurangnya aku tahu di mana aku berdiri. 
 
Sejak itu, kesibukan adalah kehidupan.  Sedikit sebanyak ianya melarikan aku dari kepahitan.  Aku suka dengan kepantasan masa yang berlalu.  Biarpun kadang kadang aku sepi. Sunyi.
 
Dia?  Ini yang membuatkan aku simpati, hanya simpati – tak banyak yang boleh aku bantu di kala ini.  Masih belum punya cahayamata dan kehidupannya bergolak tanpa punca.  Sesekali aku dengar kepedihannya di corong telefon.  Dah aku katakan tadi – siapa aku untuk melakukan sesuatu yang mengubah keadaannya kini.
 
Keluarganya?  Hanya mampu menundukkan wajah bila berselisihan dengan aku. 
 
Keluarga aku?  Alhamdulillah … baru aku tahu, aku punya mak, ba, abang dan adik adik yang sentiasa bersama aku.  Sejak peristiwa perpisahan itu, aku hanya punya mereka yang banyak memberikan aku semangat.
 
Aku?  Masih seperti dulu, ahhh bohong!  Aku dah berubah.  Aku yang mengubah diri aku atau keadaan yang membawa aku ke sini?  Jawapannya masih aku cari.  Yang aku tahu aku telah melangkah jauh dalam kehidupan yang serba mencabar ini.  Namun, masih punya batasan untuk terus aku berada di sini, yang nyata aku selesa di sini.  Di sini ada kasih sayang, ada harapan untuk aku pegang.  Di sini ada cinta, biarpun aku tahu ianya tak selama mana.


Biar aku dengan duniaku. 

0 Comments:

Post a Comment

<< Home